zaterdag 17 januari 2015

Smeltende stenen / Melting stones



Bij het maken van de Oerlandschappen gebruik ik vaak natuurlijke materie die zich maximaal heeft moeten aanpassen aan de mens. Bijvoorbeeld houten balken gemaakt uit bomen en in plakken en op maat gezaagde stenen zoals leien. 
Het terug vinden van de eigen identiteit en schoonheid van de natuurlijke materie is de start voor mijn zoektocht naar het Oerlandschap.
Voor de Smeltende stenen gebruik ik vurenhouten latten en MDF. Dit laatste is fijn gemalen hout, weer in een nieuwe vorm geperst. Ik ga verder op de weg die ik ingeslagen ben met de objecten die ik achtergelaten heb tussen de rotsen bij de bron van Rijn. 

Bij het zoeken naar afmeting en vorm heb ik de reeks van Fibonnacci als hulpmiddel gebruikt. Dit is een reeks getallen waarvan de onderlinge verhouding de gulden snede benadert. Verhoudingen die in ontelbare variaties in de natuur voorkomen.  De laatste jaren heb ik deze reeks meermalen als spiraal in mijn werk gebruikt.

As a starting point when creating the Primeval Landscapes I often use natural matter that has been processed by man, such as wooden planks and stone slates that have been shaped to to suit mankind. My intention is restore their natural identity and organic beauty. This time I started with pine slats and MDF. The latter is grinded wood pressed into new shapes. I will continue to work with the shapes of the objects  as I left behind at the source of the Rhine.

To determine the shapes and sizes of the "Melting Stones" I used  the Fibonacci sequence as guidance. This is a series of numbers of which the mutual relationship approaches the golden ratio. This ratio can be found in nature in countless variations. In my previous works I used the Fibonacci sequence a number of times in the shape of a spirale.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten